۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

معرفي لوازم ماهيگيري پايه ها


پايه هاي ماهيگيري در ماهيگيري انتظاري و يا كپور يك عامل موثر و پويا است در تنظيم وضع چوب نسبت به درياچه و نوع ماهيگيري واقعاْ موثر ميباشد .اين پايه ها براي كپور و ساحل دريا ولب قايق و اسبله طراحي شده اند .

معرفي لوازم ماهيگيري قلاب سه شاخ

اين قلابها در سايزهاي متنوعي در بازار يافت ميشوند بيشتر كاربرد اين قلابها براي صيد ماهيان آب شور و اسبله و اردك ماهي و سوف ميباشد و براي به قلاب زدن طعمه هايي مثل قورباقه و ماهي زنده و از اين قبيل طعمه ها بكارميرود .

معرفي لوازم ماهيگيري قلاب مخصوص كرم

اين قلاب از نوع پايه بلند خار دار مخصوص به قلاب زدن كرم براي ماهيگيري ميباشد .اين نوع قلاب را ميتوانيد از فروشگاه http://www.coldon.ir   تهيه نماييد .

معرفي لوازم ماهيگيري قلاب كپوري

قلاب كپوري از انواع قلاب با پايه كوتاه و دهانه باز ميباشد به خاطر نوع خاص لب كپور ماهيان اين قلاب با اين شكل طراحي و ساخته ميشود .حلقه تعبيه شده پشت اين قلاب بابت بستن ريسه و قرار دادن بويله بر روي آن ميباشد.

معرفي لوازم ماهيگيري جعبه لانسه

جعبه لانسه همانطور كه از اسمش نيز پيداست جعبه اي مخصوص نگهداري و حمل لانسه است اين جعبه تا 20 لانسه را درخود ميتواند جاي دهد و ضمناْ از قاطي شدن و گره خوردن آنها در هم جلو گيري ميكند .

معرفي لوازم ماهيگيري زنده نگهدار

زنده نگه دار براي زنده نگه داري ماهيهاي صيد شده در قايق يا ساحل درياچه و رودخانه كاربرد دارد . و به شما اين امكان را ميدهد تا پايان ماهيگيري ماهيهاي صيد شده را تازه وسالم نگه داريد .زنده نگهدارها در انواع مختلف و در سايزهاي گوناگون چه ساحلي و چه قايقي در بازار يافت ميشوند.

معرفي لوازم ماهيگيري جليقه ماهيگيري


جليغه هاي ماهيگيري با جيبهاي متعدد اين امكان را ميدهد كه صياد با قرار دادن وسايل سبك و مورد احتياج خود در هر يك از جيبها با سبكي و راحتي بيشتري به صيد بپردازد . و محتاج به همراه بردن كيف و يا ساك اضافي نگردد . مخصوصاْ در ماهيگيري فلاي اين موضوع را بهتر متوجه خواهيد شد .
براي فصل گرم از جليغه هايي با جنس نخي و كتان استفاده كنيد چون جنس شمعي باعث تعرق و از دست دادن آب بدن ميشوند و با گرمازدگي شما را روبرو خواهد كرد اما در جنس نخي اين عمل (تعرق) به راحتي اتفاق خواهد افتاد و شما را آزار نخواهد داد.

معرفي لوازم ماهيگيري كفش و چكمه و پوتين

پوتين يا كفش ماهيگيري زماني كه احتياج به داخل آب رفتن نداريد بهترين گزينه بعد از چكمه و فوكا ميباشد اما در انتخاب پوتين بايد چند نكته را رعايت كرد اول اينكه از آج مناسب برخوردار باشد دوم سبك باشد  سوم لايه هاي ضد آب در آن بكار رفته باشد عرق داخل پارا به راحتي تخليه كند برحسب اتفاق اگر داخل آب شديد جاذب آب نباشد و به راحتي بتوان آن را خشك كرد .

معرفي لوازم ماهيگيري كفش و چكمه

در ماهيگيري كفش از اهميت ويژه اي برخوردار است اما چند نكته اگر از كفشهاي معمولي استفاده ميكنيد سعي كنيد تا كفش شما از كفي محكم و آج مناسب برخوردار باشد چون سنگهاي كنار رودخانه همگي لغزنده هستند . اما زماني كه ناچاريد بعلت عوارض وارد آب رودخانه يا درياچه شويد حتماْ از چكمه هاي متوسط و نيمه بلند استفاده نماييد . اين چكمه ها ممكن است تا بالاي ران بوده و با دوبند به كمر وصل شده و يا ممكن است تا زير سينه ادامه داشته باشند . درهر حال بايد انهارا از هر نوع پوسيدگي و پاره شدگي جلوگيري كرد . كفش ها به طور كلي پاها را از زالو و خورده شيشه هاي موجود دركف رودخانه و همينطور از لبه هاي تيز سنگهاي كف رودخانه محافظت كرد . هميشه براي خريد چكمه هميشه يك شماره بزرگتر انتخاب كنيد تا در نهر ها و رودهاي خروشان كه دماي آب پايين مي آيد چكمه هاي پلاستيكي جمع ميشوند و ممكن است به پا فشار وارد كنند و راه رفتن را با سختي همراه كنند .

جدول زمان بندي مكانهاي مجاز ماهيگيري سال 89

بر گرفته از سايت                                          http://www.coldon.ir             

لانسه

انسه نوعي از طعمه هاي مصنوعي است كه از سايزهاي بزرگ آن در ايران براي صيد اردك ماهي و از سايز هاي كوچك آن براي صيد قزل آلا استفاده ميشود و در بازار در رنگها و اشكال و ماركهاي متفاوتي به فروش ميرسد اما معروفترين آنها mepps , cormoran ميباشد . از هركدام از طرحهاي آنها در جاي متفاوتي استفاده ميشود مثلاْ در رودخانه كرج از يك طرح و سايز كوچكتر (به خاطر جثه كوچكتر ماهي)و در درياچه لار از نوعي ديگر با سايز بزرگتر آن استفاده ميشود . البته بعضي از ماركهاي معروف اين امكان را براي خريدار فراهم ميكنند تا آنها خود لانسه را با ميل و بسته به نياز خود سرهم و ديزاين كنند.ضمنا لانسه هاي cormoran را در ايران از اين فروشگاه ميتونيد تهيه كنيد : http://www.cormoran_daiwa.ir

پرتاب لانسه

لانسه ها همگي به يك صورت پرتاب ميشوند اما در جمع كردن آنها بايد دقت زيادي كرد تا بتوانند براي ماهي جذاب باشند نه اينكه ماهي را از خود دفع كنند  براي لانسه هاي معمولي همانند شكل زير : بعد از پرتاب بايد تا 3 شمرد تا به كف درياچه يا رودخانه برسند بعد آن را بايك شك هماهمگ به چوب و دست براي جمع كردن نخ به يكباره از كف جداكرده و به آرامي آن را جمع ميكنيم توجه كنيد كه بايد سرچوب  در زمان جمع كردن نخ روبه پايين باشد تا لانسه در عمق 20 تا 30 سانتي متري از سطح به حركت درآيد در غير اينصورت ( بالا بودن سر چوب) لانسه در روي سطح آب حركت ميكند و لانسه در اين حالت نمي تواند به درستي حركت نمايد و پولك ان به درستي در دور محور نخواهد چرخيد نخواهد كرد .

لانسه هاي معروف و كاربردي در ايران


لانسه هاي معروف و كاربردي در ايران


طرحهايي كه در شكل بالا ميبينيد از كاربردي ترين لانسه هاي مپس در ايران هستند . اما به ياد داشته

باشيد ههيچ چيز در ماهيگيري 100% نيست .

 

چرخ ماهيگيري بيت كستينگ

اين نوع چرخ از انواع پايه كوتاه ميباشد و با فشار تنها يك تكمه كلاژ آزاد ميشود و ميتوان پرتاب را انجام داد . در پرتابهايي مثل لانسه كشي كه بايد مدام پرتاب انجام داد نوع خاص قرار گرفتن اسپول اين چرخ مانع از خروج بيش از اندازه نخ و گره خوردن آن در پرتاب ميشود . ضمناْ خستگي كمتري نيز به همراه خواهد داشت .

SPIN CASTING اسپين كستينگ


نوع ماهيگيري كستينگ به شيوه اي گفته ميشود كه درآن ماهيگير از پرتابهاي فراوان براي ماهي گيري استفاده مينمايد مانند لانسه كشي و ... چوب و چرخ اينگونه با اندكي تفاوت همراه است در زير شكل چند نوع از چرخ و چوب آن را براي اطلاع قرار داده ام.

SPINNING اسپينينگ

اين نوع چرخها را ميتوان همه كاره هم ناميد اما بيشتر به خاطر حجم مناسب اسپول براي پرتابهاي بلند ساحلي كاربرد بيشتري در  بين ماهيگيران دارند اغلب كارخانه هاي سازنده آن را با اسپول يدك به مشتريان خود مي فروشند و اين يك مزيت بسيار خوب نسبت به ديگر انواع آن ميباشد به خاطر اينكه شما ميتوانيد همزمان داراي 2 سايز نخ متفاوت از هم بر روي يك چرخ باشيد.البته اين نوع چرخ نيز داراي انواع مختلفي مثل كپور و دريايي و كستينگ وچرخهايي ويژه فلوتينگ نيز ميباشد.

نخ ماهيگيري

نخ ماهيگيري شايد از نظر شكل ساده به نظر بيايد اما يكي از اركان مهم ماهيگيري بشمار ميرود نخ هاي ماهيگيري از جنسهاي متفاوتي در بازار موجود هستند از نخهاب بافته برايد تا نخهاي NO MEMORY نايلوني امروزي اما نكته بسيار مهم در مورد نخ ماهيگيري جنس و رنگ و نگهداري صحيح از آن ميباشد . نخهاي توليدي كارخانه هايي مثل DAIWA امروزه از تكنولوژي روز روز استفاده ميكنند براي مثال NO MEMORY هستند يعني اينكه شكل آنها به هيچ وجه تغيير نميكند و اصطلاحاْ پيچ و تاب نمي خورد و در زمان پرتاب حلقه حلقه نمي شود . در مثال بالا از لحاظ مقاومت نخ 0.22 اين كارخانه تا 7 كيلوگرم تست را تحمل ميكند . اما درباره نخهاي برايد بايد بگويم نخهايي چه بسا با مقاومت بيشتري از نخهاي نايلوني هستند و براي صيدهاي دريايي و اردك ماهي و سوف بسيار مناسب ميباشند . من خودم از انها براي بستن ريسه به خاطر مقاومت بالا استفاده ميكنم .اما نكات مهم در انتخاب نخ مناسب در ايران براي صيد قزل آلا چون وزن اين ماهيها از 3 تا 4 كيلو تجاوز نمي كند بهترين نخ 0.22 ميباشد از  نوع شفاف . در مورد صيد كپور به علت وزن زياد و نوع كشش تا نخ 0.35 بسيار مناسب ميباشد . درمورد اردك تا نخ 0.50 و براي اسبله و ماهيان آب شور بايد از نخهاي بالاي 0.50 استفاده كرد . اما درباره رنگ نخ بايد بگويم با توجه به تجربه شخصي و ديگر دوستان بايد بگويم تاثير خاصي مشاهده نكرده ام با توجه به اينكه رنگ در ريسه پيشبند بسيار مهم است و بايد ان را از نوع نخهاي شفاف و همرنگ آب محيط استفاده كرد .

معرفي لوازم ماهيگيري وزنه ها


وزنه هاي سربي از مهمترين و سايل در ماهيگيري هستند و در مواقعي كه صياد به فاصله زيادي قلاب خود را پرتاب كند و يا در جريان آب نسبتاْ تندي به ماهيگيري ميپردازد و يا ميخواهد طعمه سبكي را به قعر آب بفرستد بايد از وزنه هاي سربي با اشكال مختلف استفاده نمايد معمولي ترين آنها ساچمه هاي شكافدار سربي هستند كه روي خود نخ سوار (پرچ) ميشوند و از ديگر انواع وزنه ها ميتوان به زيتوني و پيچي و حلقوي و نخي و انواع ديگري از آنها ميتوان اشاره كرد حتي بعضي از اين وزنه ها براي شناوري در آبهاي تند و خروشان بكار ميروند .

معرفي لوازم ماهيگيري شناور

براي نگه داري قلاب در عمق دلخواه كه بستگي به كامل به وجود ماهي در آن عمق دارد وسيله ديگري در ريسه بكار ميرود كه به آن شناور گفته ميشود .شناور يك وسيله پلاستيكي است كه قابليت ماندن روي آب را دارد و بسته به نوع ماهيگيري اندازه وشكل آن تغيير ميكند . شكل آنها از ماهيگيري در رودخانه هاي خروشان تا بركه هاي آرام از نظر ظاهري تفاوتهاي بسياري دارد و حتي بسته به نوع ماهي از اردك و اسبله با يكديگر متفاوتند . درروي هر شناور يك وزن به صورت عدد ثبت شده است كه ميزان وزني است كه مي تواند با آن بر وي آب ثابت بماند .

معرفي لوازم ماهيگيري هرزگرد

هرز گرد وسيله ايست فلزي به شكل زير كه مهمترين كاربرد آن بر انتهاي نخ اصلي ميباشد هرزگرد با حركت هرزي كه دارد مانع از به دوخود پيچيده شدن نخ ماهيگيري شده كه اين خود عمر نخ را بالا ميبرد و باعث ميشود كه نخ در شرايط ايدعال تري در هنگان پرتاب داشته باشد و از پيچ و تابهاي نا بهنگام نخ جلوگيري مينمايد . ضمنآ در پرتاب صحيح لانسه كشي يا در پرتاب ديگر طعمه هاي مصنوعي بسيار موثر خواهد بود .

معرفي لوازم ماهيگيري پيشبند سيمي


هرزگردها در انواع مختلفي با شكلهاي متفاوتي در بازار يافت ميشوند اما يكي از آنها با يك رشته سيمي همراه است كه به آن پيشبند سيمي نيز گفته ميشود و براي بستن و وصل كردن قلاب يا طعمه (مصنوعي يا طبيعي) به ريسه براي صيد ماهيان دندان دار همچون اردك ماهي و بسياري از ماهيان آب شور استفاده ميشود.

معرفي لوازم ماهيگيري چاك

مسأله ايكه خيلي از ماهيگيران با آن در ماهيگيري روبه رو هستند چلونگي بيرون كشيدن ماهي به قلاب افتاده از داخل آب درياچه يا نيزار ها و يا از دريا به داخل قايق ميباشد . براي رفع اين مشكل ميتوان از چاك كه براي اين كار تهيه شده است استفاده كرد اين ابزار در طرح ها و ابعاد مختلفي در بازار وجود دارند از چاكهاي دسته كوتاه تا چاكهايي با طول دسته 5 متر و دهانه يك متر براي ماهيان بزرگ مثل كپورهاي قول پيكر استفاده كرد . البته از هر چاك بايد در جاي مناسب استفاده شود تا بتوان نتيجه خوبي گرفت مثلآ براي ماهيگيري فلاي نميتوان و نبايد از چاكي با طول دسته 3 متر و دهانه 1 متر استفاده كرد براي اين كار ميتوان از چاكهاي دسته كوتاه با دهانه هاي تا 40 سانت استفاده نمود .

معرفي لوازم ماهيگيري گاف

گاف نيز از لوازم بيرون كشيدن ماهي از داخل آب به داخل قايق ميباشد و بيشتر در ماهيگيري آب شور بكار ميرود گاف داراي يك دسته متوسط و در بعضي انواع داراي قابليت تنظيم طول دسته و در انتها داراي قلاب بزرگي است كه در دهان ماهي جاي ميگيرد همانند شكل زير

معرفي لوازم ماهيگيري جعبه لوازم ماهيگيري

جعبه لوازم ماهيگيري از ملزومات جداناشدني لوازم ماهيگيري هستند تمامي ماهيگيران بر اين نكته كه جعبه ابزار ماهيگيري كه با آن بتوان ابزار ماهيگيري 1 روز خوب را باخود به همراه برد از ملزومات و لوازم اساسي يك ماهيگيري عالي است از اين منظر كه بايد تمامي لوازم ماهيگيري در حد رفع حاجت را در خود جاي دهد . در خريد جعبه ماهيگيري بايد به چند نكته توجه كرد 1 اينكه در آن جايي براي شناورها تعبيه شده باشد . 2 وزنه هارا بتوان در جاي مناسب در آن قرار داد . بعلاوه براي قلابها و نخها و ريسه هاي آماده و هرزگرد و طعمه ها و ... غيره جاي مجزا داشته باشد . در حد امكان سبك و كم حجم باشد تا در زمان حمل و نقل بتوان آنرا به راحتي از جايي به جاي ديگر انتقال داد .

معرفي لوازم ماهيگيري لباس ماهيگيري

لباس ماهيگيري بسته به فصول مختلف با يكديگر متفاوت هستند اما همگي در يك نكته اشتراك دارند و آن اينكه بايد تمام بدن را در برابر آفتاب و گرما و در فصول سرد در برابر سرما محفوظ نگهدارند و نكته ديگر اينكه در آنها از رنگهاي تند و محرك براي ماهيها استفاده نشود اين يكي از نكته هاي ظريفي است كه بسياري از ماهيگيران به آن اصلاْ توجه نميكنند(نكته بسيار قابل توجه براي آنان كه وقتي به ماهيگيري ميروند با لباس پلو خوري ميرن) اين لباسها بايد تمام بدن را بپوشانند تا ماهيگير از آفتاب سوختگي دور باشند . بهترين رنگ براي لباس ماهيگيري از سبزهاي ملايم تا تيره ميباشد ضمناْ ميتوان از لباس استتاري متناسب با فصل نيز استفاده كرد .