۱۳۸۸ مرداد ۲۳, جمعه

ماهي گيري در درياچه پارك رازي

با توجه به نزديكي اين پارك و در دسترس بودن آن يكي ازبهترين گزينه ها براي گذروندن يك روز خوب ماهيگيري همراه با خانوادست
محيط پارك خوبه سايه و چمن هم در دسترسه و از همه مهمتر سرويس بهداشتي در دسترسه و در نزديكي شماست .
اما چند نكته در باره ماهيگيري در اين پارك:
1. داشتن اعصاب فولادي در برابر پچه هايي كه تقريبا 12 ساعت در روز در اين پارك ول هستن و 10 دقيقه يك بار از جلوي شما رد ميشن و لوازمتون رو به هم ميريزن.
2. داشتن اعصاب فولادي در برابر تازه ماهيگيرهاي خاليبندي كه از تجارب نداشتشون براتون ميگن.
3. داشتن اعصاب فولادي در برابر اونايي كه در هر بار پرتاب 1 بار روي ريسه شما مياندازن و شما به اميد ماهي سر كار ميرين .
4. داشتن اعصاب فولادي در برابر اونايي كه از قيمت ابزارتون ميپرسن.
5. داشتن اعصاب فولادي در برابر اونايي كه سوار قايق پدالي ماهيارو كيش ميدن.
6. داشتن اعصاب فولادي در برابرتازه نامزدهايي كه داخل آب سنگ ميندازن.
و اگر واقعا داراي چنين اعصابي هستين كه ميتونين اينهارو علاوه بر دماي 35 درجه ظهر و رطوبت 90% درصدي كنار درياچه تحمل كنين براتون آرزوي روزي خوب وخوش و سبدي پراز ماهي ميكنم .

۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

درياچه زريوار


تالاب آب شیرین زریبار (کردی: زرێبار) در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد. این تالاب در طول جغرافیایی ′۸°۴۶ و عرض جغرافیایی ′۳۲°۳۵ و ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا واقع گردیده‌است. طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.

تالاب زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌است که نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

حجم تقریبی آب تالاب حدود ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است. محیط تالاب حدود ۲۲، ۵کیلومتر و میزان متوسط بارندگی ۷۸۶ میلیمتر در سال است. رطوبت نسبی برابر ۴/۵۸ درصد و متوسط تبخیر سالیانه معادل ۱۹۰۰ میلیمتر گزارش شده‌است.

فهرست مندرجات

[نهفتن]

اکوسیستم تالاب

تالاب زريبار به ‌عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر می‌باشد. زریوار با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوههای پوشیده از جنگل احاطه شده‌است. پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیبها و نقاط مختلف آن خودنمایی می‌کند.

پوشش گیاهی

از پوششهای گیاهی دریاچه می‌توان به گیاهان شناور چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه‌ای می‌توان به گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت‌بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.

آبزیان

گونه‌های بومی: سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا (در حال حاضر این گونه‌ها در دریاچه یافت نمی‌شوند) گونه‌های غیربومی: ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک اشاره کرد. ضمناً یک گونه مارماهی، ۵ گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون شناسایی شده‌است. در خصوص گونه‌های وارداتی اخیر توسط سازمان شیلات و آبزیان می‌توان به گونه ماهی Gambosia siaaffinhs از خانواده poecilidae و یک گونه میگوی غول پیکر آب شیرین اشاره کرد.

پرندگان

در حال حاضر بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می‌کنند که از این تعداد تقریباً ۱۴ گونه بومی و مابقی انواع پرندگان مهاجرند. اردک سرحنایی و سرسبز (Anos platyrhynchos)، اگرتها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ (Podiceps cristafus) و کشیم کوچک (Tachybaptus ruficolis)، کاکائیها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار، و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالالا به شمار می‌آیند.

پستانداران

سگ آبی، روباه، خوک وحشی، خرگوش، گراز و نوعی گربه وحشی (Filis catus) است.


لازم به ذکر است که گونه‌های یاد شده به ویژه پرندگان، همهٔ پرندگان تالاب را شامل نشده بلکه شامل پرندگانی است که بصورت اکثریت بوده و برای افراد قابل مشاهده و تشخیص‌اند که این خانواده‌ها در طبقه‌بندی تالاب‌ها حائز اهمیت می‌باشد.

معرفی (وارد نمودن) گونه‌های غیر بومی برای تولید آبزیان، فعالیت به ظاهر مفیدی است که پیامدهای آن زیاد جلب توجه نمی‌کند. در حالیکه در نابودی گونه‌های بومی و کاهش ارزشهای تالابی نقش موثری دارد. سیاستگذاری‌های درست تصمیم گیران و دادن اهمیت به تالابها با تکیه بر مسائل فرهنگی، اجتماعی نقش بسزایی در این زمینه می‌تواند ایفا نماید.

امکانات و تسهیلات برای گردشگران

  • خرید از بازارچه مرزی باشماق در فاصله ۱۶ کیلومتری
  • نمایشگاه‌های صنایع دستی
  • پارکینگ کنار دریاچه
  • هتل چهار ستاره زریوار در کنار دریاچه
  • هتل چهار ستاره نوروز در مریوان
  • ستادهای اسکان مهمانان در تعطیلات عید و تابستان

نگارخانه


منطقه البرز مركزي

البرز مرکزی بخشی از رشته‌کوه به هم پیوستهٔ البرز است. که بیشترین تحدب و ضخامت عرضی و ارتفاع را دارد و از دره کرج تا گسل سمنان امتداد می‌یابد. رشته‌کوه‌های البرز مرکزی به دو دامنه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شودو دارای ۳ دیواره است: دیواره شمالی: ارتفاعات محدودی از این دیواره در استان تهران و سمنان و بقیه آن در استان مازندران قرار دارد. دیواره میانی: حد شمالی استان تهران را تشکیل می‌دهد و مرتفع‌ترین قسمت رشته کوههای البرز مرکزی است. کوه دماوند و قله آن به ارتفاع ۵۶۷۱ متر در این قسمت قرار دارد. قلّه دماوند نهمین قله مرتفع دنیا به شمار می‌رود. این دیواره عظیم کوهستانی به صورت کوههای «کندوان» و پس از آن کوههای «طالقان» در شمال غربی، تا محل اتصال رود «الموت» به «طالقان‌رود»، ادامه می‌یابد. در شمال شرقی نیز این دیواره با نام رشته ارتفاعات فیروزکوه و سوادکوه تا دره رود فیروزکوه(شعبه اصلی حبله‌رود) که از جنوب دامنه‌های شرقی آن می‌گذرد، وارتفاعات «شهمیرزاد»و شهر سمنان امتداد می‌یابد.

دیواره جنوبی: سومین بخش از ارتفاعات مرکزی است که رودخانه‌های مانند جاجرود و کرج، حبله رود، گل رودبار آن را بریده ودرهایی بصورت امتداد شمالی و جنوبی ایجاد می‌نماید

نقشهٔ البرز مرکزی قله‌ها: ۱ علم‌کوه
-۲۵ متر تا ۵۰۰ متر ۵۰۰ متر تا ۱۵۰۰ متر ۱۵۰۰ متر تا ۲۵۰۰ متر ۲۵۰۰ متر تا ۳۵۰۰ متر ۳۵۰۰ متر تا ۴۵۰۰ متر ۴۵۰۰ متر تا ۵۶۷۱ متر
۲ آزادکوه ۳ دماوند
۴ دوبرار ۵ دوخواهران
۶ قلعه‌گردن ۷ گرگ
۸ خلنو ۹ مهرچال
۱۰ میشینه‌مرگ ۱۱ ناز
۱۲ شاه البرز ۱۳ سیالان
۱۴ توچال ۱۵ وروشت
رودها: ۰
۱ الموت ۲ چالوس
۳ دوهزار ۴ هَراز
۵ جاجرود ۶ کرج
۷ کجور ۸ لار
۹ نور ۱۰ سرداب
۱۱ سه‌هزار ۱۲ شاهرود
شهرها: ۱ آمل
۲ چالوس ۳ کرج
سایر: D دیزین
E امامزاده هاشم K تونل کندوان
* سد لتیان ** سد لار


سد لار



سد لار

سد لار یکی از سدهای تأمین‌کننده آب آشامیدنی حوالی تهران و تأمین‌کننده آبیاری های کشاورزی منطقه می‌باشد. مطالعات احداث این سد از سال ۱۳۳۰ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۶۱ گشایش یافت.

سطح حوزه آبریز این سد بالغ بر مساحت ۶۷۵ کیلومتر مربع می‌باشد و متوسط جریان آب سالانه ۴۸۱ میلیون متر مکعب دارد. از انتقال آب این سد و پیوستن آب آن به سد لتیان, جهت استفاده در نیروگاه های منطقه برای تولید متوسط سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق-آبی استفاده می‌شود.

در اين سد ميتوانيد ماهي قزل خال قرمز صيد كنيد .

دریاچه سد لار به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و واقع بودن در منطقه دشت لار به یکی از گردشگاه های اطراف تهران تبدیل شده است که در سالهای اخیر بعنوان مراکز پرورش ماهی و ماهیگیری و همچنین ورزشهایی چون اسکی روی آب از آن استفاده می‌شود.

اطراف این دریاچه در ماه اردیبهشت مملو از شقایق می‌شود که بر زیبایی های این منطقه می افزاید.

بودجه برآورد شده برای ساخت سد، دویست میلیون دلار بود. [۱]

درياچه گهر


دریاچه گَهَر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان واقع است. چون این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد، می‌توان این دریاچه را متعلق به هر دو شهرستان ‌دورود و الیگودرز دانست. زیباترین و راحت‌ترین راه رسیدن به این دریاچه از طریق الیگودرز و از مسیر الیگودرز، خان آباد، تنگ تاپله و پس از آن پیاده‌روی تا گهر است است و نزدیک‌ترین راه برای رفتن به این دریاچه از مسیر دورود است. راه الیگودرز جنگلی و زیبا است ولی راه دورود سنگلاخی و مشکل می‌باشد این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است.

این دریاچه به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است.

دسترسی به این دریاچه از طریق شهرهای الیگودرز ودورود امکان‌پذیر است. از راه شهر ‌ازنا می‌توان به این دریاچه سفر کرد. مسیری که از الیگودرز به گهر می‌رسد زیباتر است. کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر آبادی تیان حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر تیان می‌توان از راه‌آهن تهران-خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازنا از قطار پیاده شد.

گهر حدود یک و نیم کیلومتر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش- سنگ ریزش تشکیل شده‌است.

دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. ساحل آن به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید.

تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه‌است. با توجه به گستردگی منطقه و دیدنی‌های بی‌شمار آن برنامه سفر باید دست کم سه روزه باشد. یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نی‌گاه معروف است که پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه در محدودهٔ شهرستان‌های دورود و ازنا و الیگودرز واقع شده‌است.

ماهيهاي اين درياچه از خانواده كپور قزل رنگين كمان و زردپر ميباشند.

سد لتيان از روي تاج سد


موقعیت

این سد در محلی که رودخانه برگ جهان به جاجرود می‌ریزد و در دره‌ای در میان کوه جاجرود و کوه بندک ساخته شده و در شمال آن کوه آلون قرار دارد. دو پارک جنگلی به نامهای لتیان و تلو دریاچه این سد را احاطه کرده‌اند.

راه رسیدن به این سد از تهران از طریق جاده لشگرک و گردنه قوچک یا بزرگراه تهران-دماوند است. روستاهایی که در شمال دریاچه سد لتیان قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از: سبو بزرگ، سبو کوچک، کلاک، ناران، تپه سید پیاز، لواسان، گَلَندُوَک، جالیج، نجارکلا، قاضی‌آباد و شورکاب. در جنوب دریاچه مجتمع مسکونی کارکنان سد لتیان و روستای نصرت‌آباد قرار دارد.

نیروگاه

این سد دارای نیروگاه آبی با ظرفیت ۴۵ مگاوات می‌باشد.

تأمین آب

این سد قابلیت تنظیم سالانه ۲۴۵ میلیون متر مکعب آب را دارد که برای تأمین آب شهر تهران و حدود ۳۰٬۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام رسمی: سد لتیان
کشور: ایران پرچم ایران
رودخانه: جاجرود
محل: ۲۵ کیلومتری شمال
شرقی تهران
نوع سد: بتنی پایه‌دار
ارتفاع از پی: ۱۰۷ متر
طول تاج: ۴۵۰ متر
ظرفیت تخلیه سرریزها: ۱٬۷۵۰
متر مکعب بر ثانیه
تاریخ آغاز ساخت: ۱۳۴۲
تاریخ ساخت: ۱۳۴۶
اطلاعات مخزن
حجم مخزن: ۹۵ میلیون متر مکعب

برنامه تور ماهيگيري تابستان 88


ضمنا شما ميتونيد از سايت http://www.iranfisher.com براي دريافت اطلاعات بيشتر ديدن نماييد .

طعمه براي درياچه هايي مثل لتيان

بهترين طعمه در اين نوع درياچه ها بعد از كرم خمير آرد و زرد چوبه ميباشد .بعد از تركيب آرد با رزدچوبه و مخلوط كردن آن با آب براي استحكام بيشتر آن ميتوانيد مقداري پنبه ميز در زمان ورز دادن به آن اضافه كنيد .
روغن تن ماهي هم ميتونه خمير شمارو خوش بوتر كنه بخصوص كه من در سد تار با اين خمير 3 تا قزل درشت گرفتم.
درست كنيد تا نتيجه بگيريد .(البته هيچ روشي هميشه جواب 100 % نميده )

سد لتيان 18 تير 88



ماهي عروس درياچه سد لتيان 18 تير 88