۱۳۸۹ فروردین ۴, چهارشنبه

ماهيگيري در درياچه پارك رازي

درياچه پارك رازي دوباره بارگشايي شد .علاقه مندان به ماهيگيري در اين درياچه هر روز از ساعت 7 صبح لغايت 7 بعد از طهر براي ماهي گيري ميتوانيد به اين درياچه مراجعه كنيد . مبلغ وروديه ي 7000 تومان براي هر چوب ميباشد . ماهي قزل آلاي رنگين كمان در درياچه رها سازي شده است . به زودي ماهي كپور نيز  در درياچه رهاسازس خواهد شد .

۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

فيلمبرداري از يوزپلنگ در پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس منبع سايت سازمان حفاظت از محيط زيست

 
محيطبانان پناهگاه حيات وحش نايندان طبس موفق شدند از يك قلاده يوزپلنگ آسيايي به مدت يك دقيقه فيلمبرداري كنند .
به گزارش دبيرخانه پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي ،‌ اين فيلم توسط يكي از محيطبانان پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس به نام محمود بخشي و علي نعمتي ،هميار محيط زيست ، كه در حال گشت زني بودند ،تهيه شده است . در فيلم مزبور، يوزپلنگ كه در شيب ملايم يك تپه ايستاده، براي ثانيه هايي مقابل دوربين مي ايستد. سپس شروع به دويدن به سمت بالاي تپه مي كند و مجددا مي ايستد و به فيلمبردار نگاهي مي كند و دوباره به راه مي افتد.
پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس،‌ با مساحتی بالغ بر 1516994 هکتار با مصوبه شماره 200 شورایعالی محیط زیست از سال 1380 و 6 ماه بعد از آغاز بكار پروژه بين المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با تلاش اوليه اين پروژه و مساعدت دفتر زيستگاههاي سازمان حفاظت محيط زيست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محيط زيست پیوست.اين منطقه درجنوب شهر طبس ودر شرق استان یزد واقع شده است و از تنوع زیستی بالایی برخورار است.
از گونه های مهم جانوری نايبندان می توان از یوز پلنگ؛ جبیر؛ قوچ و میش؛ بز و پازن؛ کاراکال؛ گربه شني، شاه روباه، هوبره و زاغ بور نام برد. در حال حاضر مهمترين عوامل تهديد منطقه معادن؛ چرای دام هاي بزرگ همچون شتر و شکار غیرمجاز است با اين حال جمعيت قابل توجهي از يوزپلنگ هاي ايران هنوز هم در اين منطقه زيست مي كنند.
گفتني است از سال 1380 تاكنون،‌ بيشترين تصاوير يوزپلنگ آسيايي از اين منطقه تهيه شده است.
 

شكارچيان غير مجاز سر محيط بان لرستاني را هدف گرفتند . منبع سايت سازمان حفاظت از محيط زيست

گروهي از شكارچيان غير مجاز در استان لرستان اقدام به تيراندازي به سر و صورت يكي از محيط بانان كردند.
محيط بانان منطقه حفاظت شده " سفيد كوه" خرم آباد در استان لرستان،بعد از ظهر روز پنجشنبه،ششم اسفند ماه در حين گشت زني به گروهي 12 نفره از شكارچيان غير مجاز برخورد كردند كه اين برخورد به درگيري و تيراندازي انجاميد.
محيط بانان در ابتدا به متخلفان اخطار دادند اما شكارچيان بدون توجه به اخطار، اقدام به تيراندازي به سوي ماموران حفاظت محيط زيست كردند. محيط بانان نيز كه چهار نفر بودند،قصد داشتند تا با محاصره شكارچيان آنان را دستگير كنند.
"عابدين علي كرميان "با نزديك شدن به يكي از شكارچيان، او را غافلگير كرده بود اما شكارچي غير مجاز با اسلحه ساچمه اي خود،سر اين محيط بان را هدف گرفت.
كرميان از ناحيه سر و صورت به شدت مجروح شد و همكارانش با ديدن اين صحنه دست از درگيري بر داشتند و به كمك اين محيط بان شتافتند.
كرميان روي دوش همكاران خود از مسير هاي صعب العبور كوهستاني به بيمارستان شهداي عشاير شهر خرم آباد منتقل شد و در آنجا تحت عمل جراحي قرار گرفت و هم اكنون برابر اعلام كادر پزشكي اين بيمارستان،حال او رضايت بخش است.
مدير كل حفاظت محيط زيست لرستان در اين باره به خبرگزاري سبز پرس گفت: پس از زخمي شدن آقاي كرميان،ضاربان متواري شدند و تحقيقات ما براي شناسايي آنان از طريق همياران محيط زيست و مخبران محلي آغاز شد.
مهندس رحيم كاكاوند  ادامه داد: خوشبختانه با كمك همياران،در كمتر از 15 ساعت چهار نفر از ضاربان شناسايي شدند كه سه نفر آنان هم اكنون دستگير شده و در بازگشت به سر مي برند.
او  درباره آخرين وضعيت محيط بان مصدوم گفت: در اين حادثه دو ساچمه به پيشاني و جمجه آقاي كرميان برخورد كرده و در اثر برخورد ساچمه دچار جراحت شده است. تا يك روز پس از عمل جراحي،دچار حالت تهوع شديد مي شد اما مسئولان بيمارستان گفته اند كه هم اكنون حال او مساعد است. كاكاوند تاكيد كرد: مهمترين مشكل ما در استان،وجود تعداد بسيار زيادي اسلحه و مهمات است و شكارچيان زيادي در استان لرستان مبادرت به ورود به مناطق حفاظت شده و شكار غير مجاز مي كنند.
او افزود:اقدامات فرهنگي وسيعي براي آموزش اهالي استان انجام شده است و از مردم لرستان كه هميشه در صيانت از محيط زيست به ما ياري رسانده اند كمال تشكر دارم. اما متاسفانه عده اي در اين ميان وجود دارند كه اقدامات غير قانوني خود را پايان نمي دهند.
مدير كل حفاظت محيط زيست لرستان،همچنين از قضات خواست تا با ضاربان محيط بان كرميان بدون گذشت و تخفيف و برابر برخورد كنند.
به گفته كاكاوند،محيط بان "عابدين علي كرميان" از محيط بانان زحمتكش و فعال لرستان كه از طريق قرارداد طرح مديريت مناطق در اداره كل حفاظت محيط زيست لرستان مشغول به خدمت است.