۱۳۸۸ شهریور ۲۱, شنبه

پنج‌تیر پران يا شات‌گان

پنج‌تیر پران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


شات‌گان یا تفنگ ساچمه‌زنی یا پنج‌تیر‌پران که فشنگ‌های آن پشت سر هم ودر خشاب لوله‌ای شکلی در زیر لوله واقع شده با فشار مستقیم گاز باروت (واکنش نیروی شلیک تیر به سمت عقب) گلنگدن را حرکت داده و پوکه‌کش متصل به گلنگدن پوکه رابه بیرون پرتاب می‌کند وگلنگدن در برگشت تیر دیگری را از خشاب به جان لوله منتقل می نماید.

شات‌گان به گونه‌ای طراحی شده است که هنگام شلیک مقداری مرمی را شلیک می کند. واژه پران هیچ چیز را غیر از پرتاب پوکه به بیرون بدون دخالت دست تیرانداز را گواهی نمی‌دهد.

تفنگ پران برای افرادی که سریع تیر اندازی می‌کنند بسیار ایدال می‌باشد ولی برای افراد تازه کار مفید نیست زیرا امنیت بالایی ندارد.

انواع شات‌گان در ایران

در ایران در اصطلاح شکارچیان دو نوع پنج تیر وجود دارد: پران و دستکش. پران که همان نوع اتوماتیک باشد و دستکش به اصطلاح به نوع و مکانیسم Pistone Action گفته می‌شود که گلنگدن (که در زیر لوله واقع شده) با دست تیرانداز حرکت داده می‌شود. البته هردو نمونه پوکه را پرت می‌کنند و اصطلاح پران (پرت کننده) در مورد دولول‌هایی که دارای این سیستم می‌باشند هم ذکر می‌گردد.

بهترین سازندگان در دنیا Benelli, Browning, Remington, Winchester, Bretta, Franchi هستند.

معروف ترین پران ها در ایران ، نوع بلژیکی می‌باشد.تفنگ 5 تیر پران بلژیک ساخت کمپانی F.N بوده و از روی مدل مشهور Browning Auto-5 الگو برداری شده است. در ایران قیمت تفنگ پران از ۲۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان است. ترکیه نیز تفنگ های زیادی به بازار ارایه کرده ولی بیشتر آنها نامرغوب می‌باشند. بیشتر پران ها ته‌پر می‌باشند. پران ها به چند دسته تقسیم می‌شوند: دوتیر پران، پنج‌تیر پران، هفت‌تیر پران، هشت‌تیر پران، ده‌تیر پران. معروف ترین پران دستکش مربوط به کارخانه وینچستر می‌باشد. تفنگ پران تمام خودکار زیاد وارد بازار ایران نشده و قیمت بسیار بالایی دارد.

۱۳۸۸ شهریور ۲۰, جمعه

ماهي گيري در درياچه پارك رازي

شنيدم در درياچه پارك رازي ماهي ريختن توهفته آينده ميخوام برم ببينم چه خبره
اگه كسي اطلاعات داره خوشحال ميشم برام بفرسته.
majdabady@live.com

گاو ميش جنوب شرقي آسيا



بز كوهي مناطق شمالي آلاسكا در مصاف با شير كوهي



كودك ايل بامزه نيست ؟ دلم نيومد ازديدنش محرومتون كنم .



پلنگ برفی

پلنگ برفی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


پلنگ برفی

پلنگ برفی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشتخواران
خانواده: گُربه‌سانان
زیرخانواده: پلنگ‌سانان
سرده: Uncia
گونه: U. uncia
نام علمی
Uncia uncia
(Yu et al.٬ ۱۹۷۶)
زیستگاه پلنگ برفی
زیستگاه پلنگ برفی

پلنگ برفی (به انگلیسی: Snow leopard) از گونه پلنگ های نادر جهان است. زیستگاه این موجود،‌ کوه‌های مرتفع هیمالیا است.

این پلنگ بدلیل شکار بی رویه برای فروش پوستش در معرض انقراض قرار دارد.



پلنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پ
پلنگ
دوره سنگواره‌ای: پلیوسن پسین[۱] یا پلیستوسن[۲] تا امروزه

طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خواران
خانواده: گُربه‌سانان
سرده: Panthera
گونه: P. pardus
نام علمی
Panthera pardus
کارل لینه٬ ۱۷۵۸
زیستگاه پلنگ
زیستگاه پلنگ
یک پلنگ آناتولی روی درخت استراحت می‌کند

پلنگ (نام علمی: Panthera pardus) جانوری از پستاندارهای معروف جهان است. در حدود ۲۱ سال عمر می‌کند. زیستگاه و قلمرو ومحیط جنگل‌ها، درخت زارهای باز و بیشه زارها، دشتها و کوهستان‌ها در بخش‌هایی از آفریقا ، خاورمیانه و آسیا زیست می‌کند. پلنگ به طور آرام در میان علف‌های بلند ایست کرده دمش را تکان می‌دهد. آنگاه این گربه بزرگ بسوی شکار می‌تازد، یک بز کوهی یا یک آهوئی با چنگالهایش باشکار خود درحال جنگ است. پلنگ شکار را روی زمین می‌کشد و با ضربه زدن به گردن و گلوی بز کوهی جانور را می‌کشد. پلنگ بجای اینکه شکار را در محل صید بخورد آن را به نقطه دیگری می‌برد، معمولاً شکار را از محل شکار دور می‌سازد. و در جائی امن و محفوظ از چنگ کفتارها کرکس‌ها و روباه‌ها قرار می‌دهد.

طول بدن پلنگها میان ۲٫۵ و ۳ متر است. پلنگ ها گاهی شکار خود را به بالای درخت می‌برند.


ديانا

دیانا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


پیکرهٔ رومی دیانا

دیانا معادل رومی نام الههٔ شکار و وحوش یونان، آرتمیس، است. در اسطوره‌های یونان او و برادر دوقلویش آپولو فرزندان زئوس و لتو بودند.

دیانا در اوستا به معنای نیکویی بخش و یا نیکویی دهنده است.(سایت ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران)

کبک دری

کبک دری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کبک دری جثه‌ای بزرگ تر از کبک دارد و در کوه‌های مرتفع زندگی می‌کند. شکار این پرنده به علت شمار کم آن ممنوع است. زیستگاه این پرنده در ایران و بخصوص در مناطقی از استان چهارمحال و بختیاری، در شهرستانهای اردل و لردگان و در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در نزدیکی شهرکرد می‌باشد. وزن نوع ماده کبک معمولی حدودا 400 گرم و نوع نر آن 500 گرم می‌باشد ولی کبک دری با جثه‌ای تقریبا به اندازه یک مرغ و وزنی در حدود 800 تا 900 گرم می‌باشد، از طوق های زیبای قرمز و قهوه‌ای رنگ روی بالهای کبک معمولی معمولا در این پرنده خبری نیست و به جای آن خالهای زیبای روشن و تیره سراسر بدن این پرنده زیبا را پوشانیده است. متاسفانه به علت شکار بیش از حد و تخریب زیستگاه‌های این پرنده امروزه تعداد معدودی از این پرنده در طبیعت وجود دارد.

گراز کالیدونیان

گراز کالیدونیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


شکار کالیدونیان بر روی کتیبه رومی (موزهٔ Ashmolean در آکسفورد)

گراز کالیدونیان (به انگلیسی: Calydonian boar) یکی از هیولاهای اساطیر یونان بود. شکار گراز کالیدونیان یکی از بلندآوازه‌ترین افسانه‌های حماسی یونان است. اوینئوس، شاه کالیدون (شهری باستانی در غرب یونان و شمال خلیج پاتراس)، هنگامی که در حال قربانی اولین میوهٔ محصول سالانه خود بود، یک سال فراموش کرد و در سپاسگذاری از آرتمیس واماند، آرتمیس برای انتقام، گرازی وحشی را برای کشتنش فرستاد که باعث بی نظمی در حومه شهر شد. اوینئوس جمعی از بزرگترین پهلوانان یونان را برای خلاص شدن از دست گراز فراخواند. بااینکه تعداد شکارچیان متفاوت است، برخی از آنان که مشهورترند عبارتند از: آرگونوت‌ها و جیسون، تسئوس، تلامون، پلئوس، آدمتوس، دوقلوهای کستور و پولوکس، لائرتز، نستور، ملئاگروس فرزند اوینئوس و آتالانته.

شکار بسیار خونین بود، چندین مرد جان خود را بدون اینکه حتی گراز را زخمی کنند از دست دادند. سرانجام آتالانته توسط تیری گراز را زخمی کرد و پس از آن ملئاگروس توسط نیزه‌اش او را کشت. سپس، ملئاگروس سعی کرد پوست گراز را به آتالانته اعطا کند (از آنجایی که او عاشق آتالانته بود و او اولین کسی بود که توانسته بود خون گراز را بریزد). اگرچه دایی‌های ملئاگروس پلکسیپوس و توکسئوس، با دادن جایزه به یک زن مخالف بودن و هنگام بحث برای متقاعدکردن او، ملئاگروس آن‌ها را کشت.

مادر ملیئاگر، «Althaea» برای انتقام مرگ برادرانش، خودکشی را برای ملئاگروس ترتیب داد.

شکاربانی

شکاربانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


شکاربانی نهادی است دولتی که مسئول اجرای قوانین منع یا محدودیت شکار در طبیعت یا در مناطق حفاظت‌شده است.

در ایران اینگونه نهاد امروزه «سازمان شکاربانی و نظارت بر صید» نام دارد.

در دوره پهلوی یکی از نهادهای مربوطه «اداره شکاربانی دربار» بود که زير نظر خانواده آتابای (ابوالفتح و کامبیز) عمل می‌کرد.

به کسی که بویژه در مناطق حفاظت‌شده به نظارت بر اجرای قوانین صید و شکار می‌پردازد شکاربان گفته می‌شود. در فارسی واژه شکاربان می‌تواند معنی دیگری هم بدهد یعنی شخص یا اشخاصی که به هنگام شکارهای شاهانه مراقب فرار نکردن شکار از محدوده شکار شاه هستند.[نیازمند منبع]

منابع

یکی از منابع: ماهنامه بهارستان

باد چاق‌کردن در شكار

باد چاق‌کردن

باد چاق‌کردن اصطلاحی است میان شکار‌چیان و به معنی حرکت به سمت شکار به نحوی است که شکار بوی شکارچی را احساس نکند.

هنگامی که شکارچی قصد رفتن به کمین دارد بایستی جهت باد طوری باشد که شکار در مسیر بادی که از شکارچی می‌گذرد قرار نگیرد تا بوی او را احساس کند. برای همین او باید مسیری را انتخاب کند که یا باد از سمت شکار به س

سمت شکارچی باشد، یا باد از پهلو بوزد. اگر شکارچی این نکته‌ها را رعایت کند اصطلاحاً می‌گویند «باد شکار را چاق کرده» است. می‌گویند «اول باید باد رو چاق کنی بعد کمین بری.»

شکار

شکار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


صحنه شکار گراز در سنگ‌نگاره طاق بستان

شِکار به معنی کشتن یا به چنگ آوردن موجودی زنده توسط موجود زنده دیگر است.

شکار جانوران توسط انسان، برای تجارت، (فروش پوست و مو، استخوان و عاج، گوشت و دیگر اجزای بدن شکار) و یا برای تفریح (یا به اسم ورزش) انجام می‌شود.

شکار جرگه، که گاه در گذشته شکار قمرغه نامیده می‌شد، نوعی از شکار است که در آن مردم بسیاری نخجیر را احاطه نمایند تا حیوان به سمت شکارچی رانده شود. و در هند به این نوع شکار هتهجوری گویند.

منابع

  • فرهنگ آنندراج
  • فرهنگ ناظم‌الاطباء

عبدالرضا پهلوی

عبدالرضا پهلوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


عبدالرضا پهلوی (زاده ۱۳۰۳ خورشیدی)هفتمین فرزند و چهارمین پسر رضا شاه پهلوی و نخستین فرزند وی از عصمت دولتشاهی بود.

او در ۹مهرماه ۱۳۰۳ به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و مقدمات نظام را در تهران سپری کرد. سپس به همراه برادرش محمدرضا برای تحصیل به مدرسه «لو روزه» سوییس فرستاده شد.[نیازمند منبع] پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۱۵ وارد مدرسه نظام و دانشکده افسری شد. او پس از برکناری و تبعید پدرش با او به آفریقای جنوبی رفت و پس از مرگ رضا شاه در سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد در دانشگاه هاروارد به آمریکا رفت.

او پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۳۲۶ به ایران بازگشت و علی رغم داشتن تحصیلات عالیه در رشته اقتصاد تنها سمت تشریفاتی ریاست افتخاری برنامه هفت ساله دولت به او سپرده شد. نامبرده در سال ۱۳۲۹ با پری‌سیما زند دختر ابراهیم زند (وزیر و استاندار دوره پهلوی) ازدواج کرد و از او صاحب دو فرزند به نامهای کامیار و سروناز پهلوی شد. دوستان نزدیک شاهپور عبدالرضا ابوالقاسم امینی مجدی و منوچهر ریاحی بودند.

نامبرده به دلیل مسایل خانوادگی و شخصی و اختلاف همسرش پری سیما زند با محمدرضا شاه پهلوی از دربار دوری می‌جست و بیشتر خود را صرف شکار و تاکسیدرمی حیوانات و کشاورزی مکانیزه و رسیدگی به زمین‌های کشاورزی ۳۷۰۰ هکتاری خود در دشت ناز ساری می‌کرد.

نامبرده پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ ه.ش به اتفاق خانواده‌اش کشور را ترک کرد و هیچکس از محل زندگی او اطلاعی ندارد و حتی معروف است که نام فامیلی خود را هم تغییر داد و احتمالاً در همانجا از دنیا رفته‌است.

منبع

به اختصار از کتاب " پهلوی هاً، جلال اندرمانی زاده و مختار حدیدی، ج ۲، ص ۳۷۱-۴۸۹.

۱۳۸۸ شهریور ۱۹, پنجشنبه

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران قوچ برفي ياكوتيا


معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران قوچ برفي ياكوتيا

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران قوچ برفي ياكوتيا


معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران قوچ برفي ياكوتيا

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران نوعي موس به نام ياكوتيا





معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران نوعي موس به نام ياكوتيا

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران نوعي مارال روسيه




معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران نوعي مارال روسيه

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران نوعي مارال روسيه


معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران نوعي مارال روسيه

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران دله


معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران دله

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران دله

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران دله

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران بز كوهي قفقاز غربي




معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران بز كوهي قفقاز غربي

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران آهوي كوهي آبي

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران آهوي كوهي آبي

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران بوفالوي آبي




معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران بوفالوي آبي

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران قوچ اوريال كاسپين





معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران قوچ اوريال كاسپين

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران قوچ تبت



معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران قوچ تبت

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران غزال تبت



معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران غزال تبت
پرنس عبدالرضا پهلوي درشكار آنتيلوپ تبت

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران غزال تبت



معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران غزال تبت

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران مارال تيان شان


معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران مارال تيان شان

معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران مارال تيان شان





معرفي شكارهاي بزرگ آسيا و ايران مارال تيان شان