۱۳۸۸ شهریور ۲۱, شنبه

پنج‌تیر پران يا شات‌گان

پنج‌تیر پران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


شات‌گان یا تفنگ ساچمه‌زنی یا پنج‌تیر‌پران که فشنگ‌های آن پشت سر هم ودر خشاب لوله‌ای شکلی در زیر لوله واقع شده با فشار مستقیم گاز باروت (واکنش نیروی شلیک تیر به سمت عقب) گلنگدن را حرکت داده و پوکه‌کش متصل به گلنگدن پوکه رابه بیرون پرتاب می‌کند وگلنگدن در برگشت تیر دیگری را از خشاب به جان لوله منتقل می نماید.

شات‌گان به گونه‌ای طراحی شده است که هنگام شلیک مقداری مرمی را شلیک می کند. واژه پران هیچ چیز را غیر از پرتاب پوکه به بیرون بدون دخالت دست تیرانداز را گواهی نمی‌دهد.

تفنگ پران برای افرادی که سریع تیر اندازی می‌کنند بسیار ایدال می‌باشد ولی برای افراد تازه کار مفید نیست زیرا امنیت بالایی ندارد.

انواع شات‌گان در ایران

در ایران در اصطلاح شکارچیان دو نوع پنج تیر وجود دارد: پران و دستکش. پران که همان نوع اتوماتیک باشد و دستکش به اصطلاح به نوع و مکانیسم Pistone Action گفته می‌شود که گلنگدن (که در زیر لوله واقع شده) با دست تیرانداز حرکت داده می‌شود. البته هردو نمونه پوکه را پرت می‌کنند و اصطلاح پران (پرت کننده) در مورد دولول‌هایی که دارای این سیستم می‌باشند هم ذکر می‌گردد.

بهترین سازندگان در دنیا Benelli, Browning, Remington, Winchester, Bretta, Franchi هستند.

معروف ترین پران ها در ایران ، نوع بلژیکی می‌باشد.تفنگ 5 تیر پران بلژیک ساخت کمپانی F.N بوده و از روی مدل مشهور Browning Auto-5 الگو برداری شده است. در ایران قیمت تفنگ پران از ۲۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان است. ترکیه نیز تفنگ های زیادی به بازار ارایه کرده ولی بیشتر آنها نامرغوب می‌باشند. بیشتر پران ها ته‌پر می‌باشند. پران ها به چند دسته تقسیم می‌شوند: دوتیر پران، پنج‌تیر پران، هفت‌تیر پران، هشت‌تیر پران، ده‌تیر پران. معروف ترین پران دستکش مربوط به کارخانه وینچستر می‌باشد. تفنگ پران تمام خودکار زیاد وارد بازار ایران نشده و قیمت بسیار بالایی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر