۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

فيلمبرداري از يوزپلنگ در پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس منبع سايت سازمان حفاظت از محيط زيست

 
محيطبانان پناهگاه حيات وحش نايندان طبس موفق شدند از يك قلاده يوزپلنگ آسيايي به مدت يك دقيقه فيلمبرداري كنند .
به گزارش دبيرخانه پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي ،‌ اين فيلم توسط يكي از محيطبانان پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس به نام محمود بخشي و علي نعمتي ،هميار محيط زيست ، كه در حال گشت زني بودند ،تهيه شده است . در فيلم مزبور، يوزپلنگ كه در شيب ملايم يك تپه ايستاده، براي ثانيه هايي مقابل دوربين مي ايستد. سپس شروع به دويدن به سمت بالاي تپه مي كند و مجددا مي ايستد و به فيلمبردار نگاهي مي كند و دوباره به راه مي افتد.
پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس،‌ با مساحتی بالغ بر 1516994 هکتار با مصوبه شماره 200 شورایعالی محیط زیست از سال 1380 و 6 ماه بعد از آغاز بكار پروژه بين المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با تلاش اوليه اين پروژه و مساعدت دفتر زيستگاههاي سازمان حفاظت محيط زيست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محيط زيست پیوست.اين منطقه درجنوب شهر طبس ودر شرق استان یزد واقع شده است و از تنوع زیستی بالایی برخورار است.
از گونه های مهم جانوری نايبندان می توان از یوز پلنگ؛ جبیر؛ قوچ و میش؛ بز و پازن؛ کاراکال؛ گربه شني، شاه روباه، هوبره و زاغ بور نام برد. در حال حاضر مهمترين عوامل تهديد منطقه معادن؛ چرای دام هاي بزرگ همچون شتر و شکار غیرمجاز است با اين حال جمعيت قابل توجهي از يوزپلنگ هاي ايران هنوز هم در اين منطقه زيست مي كنند.
گفتني است از سال 1380 تاكنون،‌ بيشترين تصاوير يوزپلنگ آسيايي از اين منطقه تهيه شده است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر