۱۳۸۹ تیر ۲۴, پنجشنبه

ماهي شناسي قزل آلاي خال قرمز

اين ماهي محبوبترين ماهي قابل صيد در بين ورزشكاران است و تيره اي از آن بومي ايران است و بقيه از دانمارك و کانادا وارد ايران شده است.
رنگ اين ماهي در كل زرد متمايل به طلايي است و رنگ آن در پشت زيتوني روشن مايل به قهوه اي و پهلوها زرد متمايل به طلايي است و به سمت شكم متمايل به سفيد تا سفيد میشود. برروي بدن اين ماهي خصوصا در نيمه بالايي آن خالهاي بسيار خوشرنگ قرمزي وجود دارد كه از سر تا دم اين ماهي پراكنده شده و ميان آنها خالهاي ريزتري به رنگ سياه موجود است.
حداكثر طول بدن اين ماهيها هشتاد سانت ولي به طور معمول بين پنجاه تا شصت سانت است .اين نژاد از قزل آلاها در نوع نر آن بلوغ در دوسالگي و در نوع ماده آن بلوغ در سه سالگي انجام میگیرد، محل زندگي اين ماهي اصولا در رودخانه هايي با آب سرد و تميز و پر اكسيژن و با ph خنثي است و تغذيه آن بيشتر از حشرات و آبزيها و پستانداران و خزندگان كوچك ، و زمان تخمريزي این ماهی پاييز است.
اين قزل آلا در ايران به چهار نوع تقسيم مي گردد:
1-قزل آلاي خال قرمز رود خانه كرج  و چالوس و دامنه كوهستانهاي شمالي و غربي : که شكلي و ظاهري آن پر رنگتر و زيبا تر نسبت به ديگر همنوعان خود است.
2-قزل آلاي خال قرمز كوهستاني البرزي  : از نظر اندازه بسيار كوچك و تقريبا بيش از بيست  سانت بزرگتر نمي گردد و نوارهاي تيره رنگ ببري شكل و رنگ صورتي پوزه و باله بزرگ مشخصه بارز این ماهی است.




3-قزل آلاي خال قرمز لار: اين ماهي كه تركيب نژادي بين قزل آلاي سرخپوستي يا شينوك با قزل آلاي خال قرمز است از بدني بزرگ و گوشتي نارنجي رنگ برخوردار بوده و رنگ آن نسبت به ديگر همنوعان خود بسيار كمرنگ تر است و البته طول بدن اين نوع به بيش از هفتاد سانت نيز ميرسد


4-قزل آلاي خال قرمز دامنه البرزي و شمالي : اين نوع از قزل آلاي خال قرمز به همنوع رودخانه كرج خود بسيار شبيه است ولي از نظر رنگ كمي كمرنگتر است و رنگ پشت آن بيشتر به صورتي متمايل است كه به گفته برخي از محققان اين نوع از قزل آلا در دريا ساكن بوده و پس از تغيير نمودن سختي آب در دريا به رودخانه ها مهاجرت نموده اند
برگرفته از سايت :http://omtrout.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر