۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

منطقه حفاظت شده هفتاد قله شهرستان اراک

منطقه حفاظت شده هفتاد قله شهرستان اراک

منطقه هفتاد قله بدلیل برخورداری از ویژگیهای خاص مکانی و داشتن حیوانات وحشی و پرندگان قابل شکار از دیرباز مورد توجه شکارچیان و سلاطین قاجار بوده است بدین لحاظ شکار بی رویه در این منطقه باعث کم شدن گونه های حیوانی شد . از اینرو این منطقه در سال 1349 توسط سازمان شکاربانی و نظارت بر صید وقت ممنوعه اعلام و در سال 1353 تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت و بنوبه خود زیستگاه مناسبی برای جانوران بومی ایران که در مناطق استپی زیست می کنند می باشد .

منطقه هفتاد قله در 25 کیلومتری شرق اراک ، 15 کیلومتری شمال غربی محلات و 30 کیلومتری شمال خمین واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در حد فاصله َ55/ْ33 الی َ20/ْ34 عرض شمالی َ56/ْ49 الی َ24/ْ50طول شرقی واقع شده است وسعت منطقه 81125 هکتار می باشد مهمترین رشته کوه منطقه کوههای هفتاد قله است که در جهت شمال غربی - جنوب غربی واقع شده است . دره ها و قلل این رشته کوه از زیستگاههای مهم حیات وحش منطقه است . کوه برف شاه با ارتفاع 3000 متر بلندترین قله منطقه می باشد . دره چکاب و سیبک از مهمترین دره های منطقه بوده ، چکاب از زیستگاههای غنی است که بدلیل در برداشتن چشمه ای به همین نام بعنوان آبشخور مورد استفاده وحوش قرار می گیرد .

وحوش منطقه شامل پلنگ ، گرگ ، کل و بز ، قوچ و میش ، کفتار ، تشی ، خرگوش ، روباه ، شغال ، کبک ، تیهو ، عقاب ، هوبره و ...

میزان بارندگی متوسط سالانه منطقه 349 میلیمتر در سال و حداقل درجه حرارت هوا در برخی زمستانها به 30 درجه زیر صفر و حداکثر آن در تابستان تا 38 درجه بالای صفر میرسد . بیشترین تنوع گیاهی منطقه به ترتیب خانواده های کاسنی ، نعناع ، شب بو ، گندمیان ، چتریان ، پروانه آسا ، میخک ، گاوزبان ، لاله ، میمون و آلاله به خود اختصاص داده اند . در بررسی فلور منطقه در سه دوره رویش کامل 205 گونه از گیاهان نهاندانه شناسایی شده این گونه ها به 153 جنس از 41 خانواده تعلق دارند که 36 خانواده شامل 129 جنس و 175 گونه از گیاهان دولپه 5 خانواده شامل 24 جنس و 30 گونه از تک لپه ایها می باشد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر