۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

مناطق چهار گانه استان سمنان برگرفته از سايت اين سازمان

استان سمنان با وسعتي بالغ بر 5/9 ميليون هكتار هفتمين استان پهناور كشور است كه حدود 50 درصد آن را مناطق باتلاقي و كويري و بياباني با آب و هواي گرم تشكيل مي دهد . اراضي اين قسمت با مشكل شديد شوري خاك و كم آبي مواجه است كه به لحاظ پتانسيل كشاورزي هيچ گونه كاربري را ندارد .
موقعيت جغرافيايي اين استان به لحاظ واقع شدن اكوتونهاي فراوان در گذر از اكوسيستمهاي جنگلهاي پهن برگ خزري به اكوسيستمهاي مناطق خشك و نيمه خشك بياباني و كويري در فاصله اي كمتر از دويست كيلومتر اين استان را از ويژگيها و تنوع اكوسيستمي فوق العاده و كم نظيري بهره مند ساخته است .
استان سمنان در حاشيه كوير قرار گرفته و با توجه به محدوديت هاي اكولوژيكي مناطق خشك بحث حفظ و گسترش پوشش گياهي موجود در اين مناطق اهميت خاصي پيدا مي كند . پوشش گياهي نقش مهمي در حفظ تعادل بوم شناختي و بهبود معيشت مردم در مناطق خشك دارد و همچنين از فرسايش خاك و آب جلوگيري مي كند.
وجود حدوداً 3/2 ميليون هكتار ( 831/287/2 هكتار ) مناطق تحت مديريت محيط زيست در استان كه در واقع چيزي حدود 4/1 مساحت استان و نيز 6/1 وسعت مناطق چهارگانه كل كشور را شامل مي شود .
وجود اكثر گونه ها از 164 گونه پستاندار شناخته شده كشور در استان سمنان كه از آن جمله گونه نادري همچون يوزپلنگ آسيايي به عنوان كمياب ترين گربه سان در راس هرم اكولوژيك كشور و سمبل حيات وحش ايران و همچنين وجود گونه هاي ارزشمند ديگري نظير گورخر ايراني ، انواع گربه سانان كمياب ، جبير ، آهو و نيز پرندگان كمياب همچون زاغ بور به عنوان تنها پرنده اندميك ايران ، هوبره و انواع بازهاي شكاري از جمله پتانسيل هايي است كه استان را به لحاظ تنوع گونه اي در كشور منحصر به فرد ساخته است .
« اصل پنجاهم قانون اساسي : در جمهوري اسلامي ايران ، حفاظت از محيط زيست كه نسل امروز و نسلهاي آينده بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند ، وظيفه عمومي تلقي ميگردد . از اينرو فعاليتهاي اقتصادي و غير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غير قابل جبران آن ملازمه پيدا مي كند ممنوع است . »
مناطق تحت مديريت حفاظت محيط زيست كشور در چهار طبقه مورد حفاظت ، طبقه بندي ميگردد كه اين طبقات بر حسب درجه حفاظتي و اهميت به ترتيب ذيل مي باشند :
1- پارك ملي
2- اثر طبيعي ملي
3- پناهگاه حيات وحش
4- منطقه حفاظت شده
استان سمنان داراي 2 پارك ملي ، 2 پناهگاه حيات وحش و 2 منطقه حفاظت شده مي باشد كه اين مناطق شامل:
1-پارك ملي كوير مركزي .
2- مجموعه مورد حفاظت توران شامل ( پارك ملي، پناهگاه حيات وحش، منطقه حفاظت شده )
3-پناهگاه حيات وحش خوشييلاق
4- منطقه حفاظت شده پرور .
است كه هر يك به دليل شرايط خاص اكولوژيكي و زيستگاهي خود از تنوع قابل ملاحظه اي برخوردارند .
علاوه بر اين ، مناطقي نيز در استان تحت عنوان مناطق شكار ممنوع با هدف حفاظت از گونه هاي حيات وحش مهم در جهت تكثير ، پرورش و جلوگيري از شكار و هر گونه تيراندازي در نظر گرفته شده كه عبارتند از :
1- منطقه شكار ممنوع خنار
2- منطقه شكار ممنوع سفيد كوه آرسك
3- منطقه شكار ممنوع طالو شيربند
4- منطقه شكار ممنوع تپال

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر