۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

منطقه شكار ممنوع خنار

تاريخچه

اين منطقه برابر آگهي روزنامه رسمي شماره 13842 مورخ 26/6/71 از تاريخ 15/5/71 شكار ممنوع و تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن 3 مرحله ديگر نيز تمديد گرديده كه در مرحله چهارم از تاريخ 15/8/80 به مدت 5 سال ديگر نيز شكار ممنوع اعلام شده است ....

موقعيت جغرافيايي و مساحت :
منطقه شكار ممنوع خنار در 22 كيلومتري شمال غربي شهرستان سمنان و شمال شرقي شهرستان گرمسار در مختصات جغرافيايي بين َ27 و ْ35 الي َ43 و ْ35 عرض شمالي و َ43 و ْ52 الي َ07 و ْ53 طول شرقي با مساحت 36476 هكتار واقع شده است .
سيماي طبيعي :
منطقه شكار ممنوع خنار منطقه اي است كوهستاني با تپه ماهورهاي فراوان كه به دليل تغييرات ارتفاعي داراي تفاوت اقليمي خاص بوده كه بدين لحاظ در نواحي شمالي با وجود ارتفاعات بلند داراي هواي معتدل سرد و در نواحي جنوبي آن با ارتفاعات كمتر داراي هواي معتدل گرم مي باشد . به طور كلي منطقه داراي پوشش گياهي مرتعي تا جنگلهاي درختچه اي اورس بوده كه در نواحي شمالي و شمال شرقي آن پوشش مطلوب تر است .
پوشش گياهي :
به دليل تفاوت فاحش در دامنه تغييرات ارتفاعي در اين منطقه تيپهاي عمده گياهي متفاوت يافت ميگردند به طوريكه مناطق شمالي به علت برخورداري از ميزان نزولات آسماني بيشتر و تحت تاثير قرار گرفتن با آب و هواي شمالي داراي پوشش گياهي نيمه سردسير و در نواحي جنوبي به علت مجاورت و تحت تاثير قرار گرفتن با آب و هواي كويري داراي پوشش گياهي منطقه كويري مي باشد . در مناطق جنوبي و ورود مسيل ها خانواده گز و در تپه ماهورها اغلب گياهان خانواده قيچ و غيره و در نواحي شمالي يعني ارتفاعات هيكلك و خنار پوشش درختچه اورس با تراكم نسبتاً بالا مشاهده مي شود .
انواع گرامينه ها ، درمنه ، گون ، باريجه ، كما ، قيچ ، گز ، زرشك ، تنگرس ازگونه هاي مهم گياهي منطقه به شمار مي روند .
حيات وحش :
منطقه به دليل وجود آب كافي – مراتع نسبتاً مناسب و شرايط اقليمي مطلوب ، زيستگاههاي خوب و مناسبي را براي حيات وحش فراهم نموده است .
از گونه هاي بارز پستانداران منطقه ميتوان قوچ و ميش – كل و بز آهو خرس قهوه اي پلنگ و انواع گربه سانان ديگر گراز روباه شغال و غيره را ذكر نمود .
مهمترين پرندگان منطقه شامل عقاب ها و انواع پرندگان شكاري كبك – تيهو – انواع گنجشك سانان و غيره مي باشد .
ضرورت وجود حفاظت از منطقه :

علاوه بر ويژگيها و استعدادهاي بالقوه اي كه اين منطقه جهت افزايش جمعيت جانوري و احياء گونه هاي گياهي دارا مي باشد ميتواند به عنوان يك حائل پيراموني براي منطقه حفاظت شده پرور مطرح و در امر حفظ و تكثير گونه هاي حيات وحش آن منطقه نيز نقش مهمي را ايفا كند . همچنين به دليل وجود چشم اندازه وگونه هاي شاخص جانوري آزمايشگاهي طبيعي جهت مطالعات آموزشي پژوهشي محسوب ميگردد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر