۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

پناهگاه حیات وحش جاسب دلیجان

پناهگاه حیات وحش جاسب دلیجان

جاسب منطقه ای کوهستانی در منتهی الیه جنوب شرق استان مرکزی و در شمال نراق از توابع شهرستان دلیجان واقع شده است این منطقه از نظر موقعیت جغرافیایی در حد فاصله ً00/َ45/ْ50 الی ً15/َ58/ْ50 طول شرقی و ً45/َ00/ْ34 الی ً45/َ09/ْ34 عرض شمالی قرار گرفته است وسعت منطقه 17100 هکتار میباشد.

سیمای طبیعی منطقه جاسب متشکل از کوههای خشک صخره ای ، دره ها ، تپه ها ، کوههای استپی تا دشتی متغیر است . بلندترین ارتفاع آن قله کوه ولیجا با ارتفاع 3151 متر و حداقل ارتفاع آن در تنگه رودخانه ازنا با ارتفاع 1800 متر منظره های متفاوتی را ارائه می نمایند وجود میزان بارندگی متوسط سالانه محدوده مذکور 295 میلیمتر در سال و متوسط درجه حرارت سالانه این محدوده معادل 5 الی 15 درجه سانتیگراد برآورد میگردد . منطقه جاسب بدلیل شرایط کوهستانی دارای زیستگاههای جنگلی ، خشکی پسند ، مناطق مرتفع و صخره ای ، زیستگاه جنگلی ، در بخش بسیار محدودی از اراضی غربی و جنوب غربی این منطقه بصورت نوار باریکی به سمت شمال شرقی منطقه پیش میرود .

گونه های پسته و بادام کوهی از عناصر اصلی پوشش جنگلی منطقه بشمار میروند و جنگلهای مذکور بدلیل محدودیت سطح گسترش آنها در استن از ارزش حفاظتی برخوردار بوده و نیازمند توجه بیشتری در این خصوص میباشد و زیستگاه خشکی پسند دارای روشهای مختلف درختچه ای ، علفی و پاپا و یکساله که محل زیست جانورانی نظیر قوچ و میش ، گرگ ، روباه ، خرگوش ،کبک و بسیاری جوندگان و خزندگان بوده و زیستگاه مناطق مرتفع و صخره ای که ارتفاعات کوه آل ، کوه تخت و کوه ولیجا دارای رویشهای گرمسیری گونه های بالش وش و پشته ای که محل زیست بز و پازن و کبک و پلنگ بوده ، منطقه جاسب محل اتصال روشهای زاگرس شمالغربی به ارتفاعات ایران مرکزی بوده و از تنوع قابل توجهی برخوردار میباشد . مجموعاً 135 گونه گیاهی از 35 خانواده در این منطقه زیست می نماید که از میان آنها به 23 گونه علفی ، 104 گونه بوته ای ، 80 گونه درختچه ای ، 40 گونه درختی دیده میشود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر