۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

منطقه حفاظت شده كرايي

منطقه حفاظت شده كرايي در ارتفاعات كوه سياه واقع در شمال خوزستان در 25 كيلومتري غرب شهرستان مسجدسليمان و 35 كيلومتري جنوب شرقي شهرستان شوشتر با طول جغرافيايي 49 درجه تا 49 درجه 23 دقيقه طول شرقي و عرض جغرافيايي 31 درجه 35 دقيقه تا 31 درجه 59 دقيقه عرض شمالي قرار دارد .
اين منطقه حدود 40 هزار هكتار وسعت دارد و منطقه اي كوهستاني و صعب العبور و داراي ناهمواري هاي فراوان است اين ناهمواريها دنباله غربي سلسله جبال زاگرس مي باشد .
همچنين لازم به ذكر است اين منطقه بر اساس آگهي رسمي شماره 716-14-26/6/76 از تاريخ 15/7/86 به مدت 5 سال منطقه شكار ممنوع بوده است
پوشش گياهي:
پوشش گياهي مناسب منطقه كرائي از مناطق طبيعي منحصر به فرد استان مي باشد و تا كنون بالغ بر 86 گونه گياهي در آن شناسايي شده است . همچنين در منطقه حدود 9 گونه گياهي در خطر انقراض و آسييب پذير شامل پسته وحشي، رمليك، گاژه، شمعداني وحشي، بادام كوهي، كلاغك بوشهري، كنار و ... وجود دارد .
با توجه به وجود جوامع گياهي ، بوته ، درخت و گونه هاي يكساله كه با تراكم نسبتاً مناسبي محدودة منطقه را پوشش داده است و گياهان خوشخوراك علوفه اي ، منطقه داراي ارزش زيستگاهي مناسب مي باشد .
حيات وحش:
در منطقه حفاظت شده كرائي بيش از 17 گونه پستاندار ، از جمله قوچ و ميش ، (شاخص حيات وحش منطقه) گرگ، كفتار، روباه، تشي و ... 58 گونه پرنده شامل كبك ، تيهو ، قمري، كبوتر، كمركولي، چكاوك، كوكوي معمولي و ... 14 گونه خزنده و 4 گونه دوزيست شناسايي شده است .
در بين پستانداران موجود در منطقه قوچ و ميش وحشي از پستانداران شاخص منطقه به شمار مي روند در اصل بدليل كاهش شديد جمعيت گونه فوق در سطح استان خوزستان با هدف ترميم و احياء اين گونه سازمان حفاظت محيط زيست اقدام به تصويب منطقه شكار ممنوع كرائي نمود.
در سالهاي گذشته منطقه كرايي زيستگاه كل و بز و پلنگ بوده كه متأسفانه بدليل شكار بيرويه و چراي شديد و بيش از ظرفيت منطقه و دخل و تصرف در آن، گونه پلنگ و كل و بز كاملاً منقرض شده است . و با توجه به كنترل قابل قبول اعمال شده پس از اعلام شكار ممنوع شدن منطقه، خوشبختانه جمعيت قوچ و ميش و جمعيت پرندگان از جمله كبك و تيهو هم اكنون به طور چشمگيري افزايش يافته است.
منطقه شكار ممنوع كرايي با هدف احياء جمعيت حيات وحش و با توجه به پتانسيل ها و ارزشهاي آن در تاريخ 15/11/86 با تائيد رياست محترم جمهور به منطقه حفاظت شده كرائي ارتقاع سطح يافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر