۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات و حش کرخه

- منطقه حفاظت شده و پناهگاه حيات وحش كرخه
موقعيت جغرافيايي
رودخانه كرخه كه از كوهستان هاي زاگرس سرچشمه گرفته و پس از طي مسافتي به تالاب هورالعظيم مي ريزد يكي از زيباترين صنايع بديع طبيعت را در دل خود پروده است.
منطقه حفاظت شده كرخه با طول 180 کیلومتر از سرخه شیخ عزیز در شمال غربی شوش شروع و در امتداد رودخانه کرخه بطرف جنوب تا این خلاف امتداد دارد .
وسعت منطقه حفاظت شده كرخه 13995 هكتار است.منطقه حفاظت شده كرخه شمالاٌ از روستاي سرخه شيخ عزيز شروع شده و در امتداد جنوبي رودخانه كرخه ضمن در برگرفتن جنگل هاي دو طرف رودخانه ادامه يافته و سپس با عبور از غرب شهر شوش تا روستاي الحائي پيش رفته و به سمت غرب تغییرمسير داده و تا روستاي حلاف دو كشيده مي شود .
وضعيت توپوگرافي منطقه
منطقه حفاظت شده كرخه از يك قسمت تپه ماهوري در شمال و يك بخش دشتي در جنوب تشكيل شده است . رودخانه كرخه از ميان آن عبور كرده و با پيچ و خم هاي زياد بطرف جنوب و غرب استان راه مي پيمايد .
در دو طرف منطقه جنگل هاي گرمسيري رشد يافته و رودخانه را محاصره نموده اند . بنابراين در درون منطقه كوه و ارتفاعاتي ديده نمي شود د و با لطبع دره اي مشاهده نمي گردد علاوه بر اين بعلت عرض كم منطقه دشت مشخص و قابل توجهي در آن موجود نمي باشد .


پوشش جانوري و گياهي
تنوع جانوري منطقه
جنگل هاي انبوه ومتراكم پناهگاه حيات وحش كرخه مأمني براي گوزن زرد ايراني مي باشد.
پرندگان منطقه شامل اردك مرمري، اكراس آفريقايي، قرقي، انواع پرندگان شكاري، دراج، بلبل خرما، اگرت بزرگ و كوچك، حواصيل شب، حواصيل زرد و... مي باشد.
از پستانداران منطقه مي توان گرگ، شغال، روباه، گوركن، رودک عسل خوار، گربه جنگلي، سياه گوش و ... را نام برد. از گونه هاي خزنده منطقه حفاظت شده كرخه مي توان به لاك پشت بركه اي، لاك پشت فراتي، مارآبي و ... اشاره نمود.
تنوع گياهي منطقه
در تركيب گياهي منطقه مذكور مي توان درختان ودرختچه هاي و گياهان علفي متنوعي را مشاهده نمود كه هرگروه در قسمت خاصي از جنگل روييده وچشم اندازه هاي دلفريب وزيبايي را ايجاد نموده اند جنگل هاي كرخه بيشتر از درخت گز تشكيل شده اند
از انواع گونه هاي گياهي ديگر مي توان به سريم، جاز(بنگله)، بيد، لگجي، استبرق، مرغ، شبدر و... اشاره نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر