۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

تالاب بین المللی شادگان

عدم نمايش متن كامل
تالاب بين المللي و پناهگاه حيات وحش شادگان
موقعيت جغرافيايي :
اين تالاب با طول جغرافيايي 48 درجه و 17 دقيقه تا 48 درجه و 50 دقيقه و عرض جغرافيايي 30 درجه و 17 دقيقه تا 30 درجه و 58 دقيقه در انتهاي جنوب غربي ايران در جنوب استان خوزستان قرار داشته و از شمال به اهواز از غرب به رودخانه كارون وجاده آبادان – اهواز از جنوب به رودخانه بهمنشير و خليج فارس و از شرق به خورموسي و خورغزلان در خليج فارس محدود مي شود.
وضعيت توپوگرافي منطقه :
تالاب و پناهگاه شادگان در اراضي پست جلگه يا دشت خوزستان و در ناحيه جنوب غربي كشور واقع شده است. اين دشت توسط رسوبات آبرفتي پوشيده تالاب نيز پوشيده از رسوبات آبرفتي است. تالاب شادگان تالابي دائمي با آب شيرين، شور و لب شور است . عمده ترين منبع تأمين كننده آب تالاب، رودخانه جراحي است وعلاوه بر آن آب تالاب از طريق رودخانه كارون، جراحي و جزر و مد دريا از طريق خورهاي ساحلي منتهي به تالاب همچون خور دورق، خور قناقه، خور ملح ، خوركويرين و... تأمين مي شود. ارتفاع تالاب از سطح دريا 7-5 متر مي باشد.
پوشش گياهي و جانوري
در سطح وسيعي از قسمتهاي شمالي، مركزي و غربي تالاب گياه جگن قرار گرفته است. لوئي در نواحي شمالي وني بيشتر در حاشيه جاده آبادان – ماهشهر و علف شور در نقاط شرقي تالاب گسترش دارد. علاوه بر گياهان فوق آلاله آبي، نيلوفر آبي، يولاف – سوروف – خارشتر – نحل و درختچه هاي گز نيز وجود دارد.
اين تالاب مكان مناسبي براي زمستان گذراني پرندگان مهاجر آبزي بوده و تاكنون 154 پرنده در آن شناسايي شده است. كه برخي از آنها عبارتند از اردك مرمري، گيلانشاه خالدار كه از پرندگان نادر جهان محسوب مي شوند. از انواع ديگر پرندگان مي توان ميوه خور ليكو تالابي چنگر انواع كاكائي خروس كولي فلامينگو تنجه و خوتكا و... را نام برد.
مهمترين ماهيان تالاب عبارتند از شيربت، بني، كپور معمولي، لب پهن، برزم و بياح و... مي باشد. از مهمترين پستانداران تالاب مي توان به گرگ شنگ - شغال روباه معمولي كفتار گربه وحشي موش خرما- گراز و تشي اشاره كرد. در ضمن مهمترين خزنده موجود در تالاب لاك پشت لاك نرم است.تالاب شادگان داراي وسعتي بيش از 400 هزار هكتار و متشكل از عرصه هاي آب شيرين، شور و لب شور كه شهر شادگان و روستاها و نخيلات آن را چون نگيني در برگرفته است. از كل وسعت تالاب 327765 هكتار از آن به لحاظ داشتن طبيعت بهتر و تنوع زيستي قابل توجه طبق مصوبه شورايعالي حفاظت محيط زيست به نام «پناهگاه حيات وحش شادگان» جزء مناطق چهارگانه سازمان به ثبت رسيده است.
تالاب شادگان در مهار سيلابهاي بالادست و كاهش اثرات تخريبي آن، جلوگيري از فرسايش سواحل خورموسي تا آبادان، كنترل رسوبات و ذرات معلق نقش مهمي دارد. از ويژگي هاي ديگر آن تامين علوفه دامي و آب اراضي كشاورزي و نخلستانهاي حاشيه تالاب مي باشد. همچنين حضور تعداد بيشماري از پرندگان زيبا، چشم انداز هاي دلفريب آن در فصل پرآبي و مهاجرت پرندگان از جمله جاذبه هاي طبيعي منطقه محسوب مي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر