۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

منطقه حفاظت شده شیمبار

منطقه حفاظت شده شيمبار :
موقعيت جغرافيايي شيمبار
منطقه شيرين بهار كه در گويش محلي «شيمبار» تلفظ مي شود، در يكصدكيلومتري شمال مسجدسليمان و در دره هاي عميق زاگرس واقع شده است اين منطقه بيش از پنجاه هزار هكتار مساحت دارد.
وضعيت توپوگرافي منطقه
منطقة شيمبار تركيب منسجمي از كوههاي مشجر، قلل مرتفع، درختان بلوط تنومند و كهنسال است. شرايط آب و هوايي مناسب و تركيب ويژه درختان و درختچه ها، ارزش توريستي بالايي را بوجود آورده و آن را متمايز از ساير اماكن طبيعي ساخته است. اين منطقه با پوشش جنگلي مناسب و مناظر جذاب و ديدني توسط كوههاي بلند و بعضاً برفگير واقع در درة مشترك كوههاي دلا، تاراز و منار به ترتيب به ارتفاع 2000، 2700 و 3600 متر محصور شده است.
پوشش جانوري و گياهي
هرچند تنوع زيستي گياهي از مهمترين شاخص هاي اين منطقه است ليكن پوشش عمده و غالب آن گونة درختچه اي جاز يا بنگله است كه با محيط خود داراي سازگاري قابل توجهي است. همراه جامعه جاز درختان وگونه هاي گياهي ديگري مانند پده، سريم، گز، انگور و آلاله آبي نيز ديده مي شود.
جامعه جنگلي كوههاي اطراف از نوع بلوط ايراني است كه همراه آن گونه هاي ديگر رشد دارند. اين پوشش درختي عبارت است از : بلوط ايراني، كلخونگ (پسته وحشي)، بنه، بادام كوهي، كليكم، زالزالك، انجير وحشي و گلابي وحشي.
حيات وحش شيمبار
شيمبار يك منطقه كاملاً كوهستاني است و از مناطق زاگرس جنوب غربي كشور محسوب مي شود. وجود كوهستانهاي مشجر، چشمه سارهاي متعدد و امنيت كافي، زيستگاه مناسبي جهت ابقاء انواع حيوانات وحشي بوجود آورده است.
همچنين انواع پرندگان آن شامل كبك، تيهو، پرندگان شكاري، كمركلي، سنگ چشم مي باشد.
در اين منطقه و كوههاي اطراف آن پستانداران كمياب استان مانند پلنگ و خرس زندگي مي كنند. انواع ديگر پستانداران آن عبارتند از : گرگ، روباه معمولي، گراز، خرگوش، تشي، سنجاب ايراني، نمس و گوركن.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر